Namn: Madeleine
Ålder: 21år
Bor: Stockholm
Civilstatus: Sambo

Så fixar du MVG

Halvvägs in i terminen. Kanske skall du söka gymnasiet i vår eller så kanske du bara vill ha bra betyg för att komma in på den där högskoleutbildningen. Men hur gör man egentligen för att få MVG? Är det bara att plugga.. eller? Här kommer lite tips för att lättare uppnå det betyget du vill ha.




Prioritera! Om du vill ha MVG så måste du prioritera bort annat, både roligt och tråkigt. Jag menar inte att du alltid skall strunta i den där festen eller att ta den där shoppingrundan, men ibland måste du faktiskt avstå. Försök få till en bra balans.


Planera! Planera din pluggtid och din fritid. Det kan verka strikt, men det ger mer fritid i längden. Om du har skrivit in i kalendern att du skall plugga är dessutom sannolikheten större att du gör det, än om du inte skriver in det.


Utnyttja din tid väl! Ta den där extratiden som du får till att plugga. Håltimmen, lunchen, den inställda lektionen etc. Många väljer att använda sån tid till att sitta vid datorn eller titta på tv. Om du använder den tiden så lyckas du beta av mycket, och får på så vis mer tid över. Jag brukade läsa min religionsbok i badkaret. Jag älskar att läsa i badet, och jag valde ibland att läsa religionsboken istället för en tidning eller skönlitteratur. Då får du både fritid och plugg i ett.


Ta hjälp! Be kompisen eller partnern att förhöra dig, både i god tid innan provet så du får veta vad du behöver öva på, och kvällen innan för att nöta igen. Man lär sig mycket, även om man inte kan något från början.


Visa intresse! Prata med din lärare och fråga hur du ligger till. Kan du göra någon extrauppgift för att säkra ditt betyg? Många gånger går det, och det är värt att göra.


Omge dig av studiero! Hur pluggar du bäst? På biblioteket eller hemma framför tv'n till något speciellt program eller film? Prova lite olika studiemiljöer och se vad som passar dig bäst. Det gör stor skillnad!


Stanna hemma! Jag uppmanar ingen att skolka, men ibland ställs man inför sådana tillfällen att man ligger förskräckligt mycket efter och har svårt att få ihop tiden. Ta ledigt från skolan en dag och plugga järnet! Visst kanske du missar någon uppgift då, men det är lättare att ta igen 1 uppgift på fritiden än 7st. Men kom ihåg - är du hemma så är det för att plugga, inget annat!







Kommentarer


Regler:

- Tänk på att din IP-adress registreras! Du är aldrig helt anonym.
- INGEN reklam tack! Varken för tävlingar, din blogg eller dyl.
- Fråga INTE hur jag mår, eller vad jag gör. LÄS BLOGGEN istället så får du svar.
- LÄS bloggen innan du kommenterar. Det är väl därför du är här?
- Jag svarar på VARJE KOMMENTAR som följer dessa enkla regler.


Kommentera:

Namn:

E-postadress:

Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig.
Trackback

bloglovin









Blogg listad på Bloggtoppen.se Personligt
RSS 2.0