Namn: Madeleine
Ålder: 21år
Bor: Stockholm
Civilstatus: Sambo

Stoppa plus-size hysterin!

Den är överallt. Hyllas. Älskas. Prisas. Jag kräks.

Jag pratar om
plus-size hysterin som råder. Allt började med V magazine som ägnade hela sitt januarinummer åt plus-size modeller. Hur kan det här hyllas? Jag förstår inte.

Det har varit en bestående hysteri att modellerna i tidningar och media är alldeles för smala, och det skall vi motarbeta, absolut, men inte genom att köra en total motpol.

Vad hände med det hälsosamma? Det är inte beundransvärt på något vis av V magazine att ägna hela sitt nummer åt plus-size modeller, det är faktiskt bisarrt och pinsamt. Visst kan kvinnor av modell större vara vackra, men vi kan inte komma ifrån det faktum att det inte är hälsosamt att vara överviktig. Så hur kan det hyllas och prisas? Det är bisarrt. Så typiskt människan.

Normalviktiga vill vi absolut se mer av i media och tidningar, men absolut inte överviktiga. Det är inte normalt. Lika lite som det är normalt att vara så totalt nerbantad att man ser revbenen.

Om det är något vi skall sträva efter så är det att vara hälsosamma, och är man hälsosam blir man per automatik normalviktig. Då väger man inte 85kg fett till 160cm längd. Det är bara att inse. Det är äckligt att kändisar som ex Beth Ditto hyllas i media för att hon inte går ner i vikt. Hallå! Den bruden borde absolut gå ner i vikt. Det är inte hälsosamt någonstans.

Jag är trött på det extrema - att det alltid skall vara svart eller vitt. Alltid skall det vara 175cm och 50kg, eller 160cm och 80kg. Jag kräks, blir äcklad.

Får man föreslå 165cm och 55-65kg? Det känns mer normalt, proportionerligt. Eftersträvansvärt.


Nej, jag dissar den sjuka fett-hyllningen. Och jag hoppas innerligt att den glöms bort snart.


Kommentarer


Regler:

- Tänk på att din IP-adress registreras! Du är aldrig helt anonym.
- INGEN reklam tack! Varken för tävlingar, din blogg eller dyl.
- Fråga INTE hur jag mår, eller vad jag gör. LÄS BLOGGEN istället så får du svar.
- LÄS bloggen innan du kommenterar. Det är väl därför du är här?
- Jag svarar på VARJE KOMMENTAR som följer dessa enkla regler.

Postat av: Beatrice Jakobsson [foto]

sv: tack, sötnos :D!

2010-01-12 @ 20:57:05
URL: http://beattriicee.blogg.se/
Postat av: Hanna

Jag håller med dig! Varför kan inget vara mittemellan? Varken övervikt eller undervikt är väl något att sträva efter? uschh..

sv. Joo, jag har varit medlem men det har inte fungerat så bra..:P

2010-01-12 @ 21:45:47
URL: http://dearhanna.blogg.se/
Postat av: Sara

Sv: Jag tror inte det handlar om vilka/vilken storlek man är i 175 cm lång och 50 kg eller 160 cm och 80 kg. Alla är vi olika. Det är själva hysterin som är problemet om vi inte skulle vara så fixerade, vid vikt, storlek och form skulle det vara helt naturlikt att vara både det ena eller det andra! Kram Sara

2010-01-12 @ 23:30:03
URL: http://sarajpettersson.blogg.se/
Postat av: Girly

Jag är 161 och väger55 kg tycker jag är lagom för mig

2010-01-13 @ 04:08:47
URL: http://girlysworld.blogg.se/
Postat av: ricci - :*

sv; grattis till vadå? (:

2010-01-13 @ 15:23:37
URL: http://riccis.blogg.se/
Postat av: Malin

Jag håller absolut med! Ibland undrar man vad folk tänker med...



p.s lagt till dig på bloglovin ;) d.s

2010-01-13 @ 15:32:35
URL: http://mollanranta.blogg.se/

Kommentera:

Namn:

E-postadress:

Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig.
Trackback

bloglovin









Blogg listad på Bloggtoppen.se Personligt
RSS 2.0