Namn: Madeleine
Ålder: 21år
Bor: Stockholm
Civilstatus: Sambo

Bokrecension, Sekten av Jan-Sverre Syvertsen

Eftersom jag äntligen har tagit mig i kragen och läst en bok, vilket innebär mindre tid för er, så är det inte mer än rättvist att jag skriver en sjukt tråkig bokrecension. Eller ja, jag gillar att läsa bokrecensioner, men tycker att det är såååå tråkigt att skriva. Nåväl!

  • Bokens namn: Sekten
  • Författaren: Jan-Sverre Syvertsen
  • Genre: Deckare
  • Bokförlag: Pocketförlaget
  • ISBN: 978-91-86067-98-4
  • Om boken:

    En tonårstjej har blivit mördad och kroppen bränts illa innan den lämnats sittande på marken, lutad mot ett träd. Den unga kvinnans bästa väninna är den som gör den makabra upptäckten i skogen. De tillhör båda en sekt som bosatt sig i ett radhusområde i den lilla norska staden Ski.

    Spåren kring mordet på den 18-åriga Tina är många och motsägelsefulla. För psykologen Sander Mørk och polisen Lisa Lunde blir den stora frågan: Är mördaren en impulsiv galning eller en rationell, iskallt planerande person?

    Ytterligare ett lik upptäcks, denna gång upphängt i ett träd, på samma ställe som Tina hittades. Tillvägagångssättet skiljer sig från det första mordet, men det kan lika gärna vara ett mycket medvetet val av mördaren...


    Tankar och tycke:

    Boken fångar mitt intresse relativt fort. Det här är den tredje boken i serien om Sander Mørk men det skapar inga problem direkt. Det är aningens jobbigt att hänga med i boken, då det hoppar väldigt mycket fram och tillbaka mellan olika människor och platser. Kapitelvis förvisso, men tillräckligt så att det kan vara lite knepigt innan man kommit in i boken. Om man har svårt för att komma ihåg detaljer och vad man läst tidigare i boken så är det inte lätt.

    Sen är det givetvis namnen som är lätt att blanda ihop. Det är mycket olika namn, och man tycker att det borde vara lätt att komma ihåg eftersom en hel del är typiskt norska, men istället blir det tvärtom. Som svensk har jag lättare för att skilja på ex. Erik och Eivar, än Sander och Stian (två karaktärer i boken).

    Boken utspelar sig i huvudsak i småstaden Ski i Norge, med en touch av Kairo och Stockholm i nutid, vilket är skönt eftersom man kan referera till mycket.

    Överhängande var boken bra och spännande, trots den halvvirriga uppbyggnaden. Jag fick exempelvis ögna igenom slutet en gång extra för att helt förstå allt, men det kan bero på att jag var väldigt trött när jag läste slutet också. Boken är värd att läsas, och Jan-Sverre Syvertsen har klart fångat mitt intresse för dom två första böckerna i serien. Nu får vi hoppas att dom är lika bra, och kanske blir inte uppbyggnaden av tredje boken lika virrig om jag läser dom två böckerna innan denna.


    Pressröster om Sekten:



    "Än en gång kan Norge stoltsera med en duktig deckarförfattare. Smart intrig och lustfyllt språk gör Sekten till en läsupplevelse."
    Marita Johansen, NERIKES ALLEHANDA


    "Boken känns alert och aktuell.. spännande så det förslår.. läs och låt dig förföras av en skicklig norsk penna."
    Per-Inge Bergström, KATRINEHOLMSKURIREN


    "Jag tycker att Syvertsen har gjort ett bra jobb med att blåsa liv i genrekonventionerna. Man måste inte alltid gå mot strömmen, man kan också åka i dess riktning med läcker båt och flaggan i topp!"
    Emma Tornborg, SYDSVENSKAN


    "En mycket vardagsnära och trovärdig historia som på ett övertygande sätt kopplar en pedofilgrupps agerande till grundberättelsen. Författarens personskildring är nu säkrare, mer nyanserad, vilket gör helheten starkt fängslande. Sekten är Syvertsens hittills bästa kriminalroman, präglad av en personlig stil som gör den verkligt läsvärd."
    Ingvar Engvén, BTJ-HÄFTET


    Bild från Adlibris



    Boken finns att köpa hos Adlibris för 41:- (pocket) och 151:- (inbunden) . Klicka på respektive pris för att komma direkt till boken för att beställa.

    Kom ihåg att frakten är gratis, och att böckerna är betydligt billigare än hos din lokala bokhandel!


    Kommentarer


    Regler:

    - Tänk på att din IP-adress registreras! Du är aldrig helt anonym.
    - INGEN reklam tack! Varken för tävlingar, din blogg eller dyl.
    - Fråga INTE hur jag mår, eller vad jag gör. LÄS BLOGGEN istället så får du svar.
    - LÄS bloggen innan du kommenterar. Det är väl därför du är här?
    - Jag svarar på VARJE KOMMENTAR som följer dessa enkla regler.

    Postat av: M L I

    sv: jo det har kommit många liknande. Ceasar är absolut bäst tycker jag! :)

    2010-02-12 @ 19:25:58
    URL: http://semlur.blogg.se/
    Postat av: malin

    hihih okejs,mm det är ju helt sjukt kul! <3

    2010-02-12 @ 19:29:30
    URL: http://lifebymk.blogg.se/
    Postat av: Miriam

    Svar: Ja visst är det underbart och på nått sätt tröttnar man aldrig :)

    2010-02-12 @ 19:39:49
    URL: http://annamiriamfranzen.blogg.se/
    Postat av: nathalie

    sv: tack! :D

    2010-02-12 @ 20:10:25
    URL: http://nadalian.blogg.se/
    Postat av: LucyMoran

    Sv: Hihihihi.... nej då! Kram!

    2010-02-12 @ 20:25:16
    URL: http://lucymoran.blogg.se/
    Postat av: Mathilda

    SV: jag är 13 :) men det borde inte var ett problem, för tror redan jag har fixat så att min pappa åker med mig! Men tack ändå.



    Fin blogg <3

    2010-02-12 @ 20:53:06
    URL: http://mathildaah.blogg.se/
    Postat av: yasmine modell fru och mamma

    yes det blir det

    2010-02-12 @ 21:08:31
    URL: http://yasminegill.blogg.se/

    Kommentera:

    Namn:

    E-postadress:

    Bloggadress:

    Kommentar:

    Kom ihåg mig.
    Trackback

    bloglovin









    Blogg listad på Bloggtoppen.se Personligt
    RSS 2.0